De regels rond voorafbetalingen in de personenbelasting wijzigen vanaf 2026. De wet tot hervorming van de personenbelasting van 15 juli 2026, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 29 juli 2026, bevestigt de nieuwe regeling.
De wijzigingen gelden uitsluitend voor de personenbelasting en zijn enkel van toepassing op eenmanszaken, zowel voor inkomsten uit winsten als uit baten.
De algemene meerwaardebelasting voorziet met ingang van 1 januari 2026 een belasting van 10 % op meerwaarden bij overdracht van financiële activa.
De deadline voor het terugvragen van de buitenlandse BTW verstrijkt eind deze maand, op 30/09/2026. Via het VAT Refund kunnen ondernemingen met een Belgisch BTW-nummer ook BTW uit andere landen terugvragen. Hoe het werkt, zetten we hier even op een rijtje.
Sinds 1 september 2026 zijn de forfaitaire vergoedingen voor binnenlandse beroepsverplaatsingen verhoogd.
Horecazaken die per uitbating meer dan 25.000 € per jaar (excl. Btw) aan restaurant- en cateringdiensten realiseren, zijn gehouden een Geregistreerd KassaSysteem (GKS) te gebruiken dat alle handelingen van die uitbating registreert.
De investeringsaftrek is een fiscale aftrek die reeds lang bestaat en wordt toegepast. Iedere onderneming die investeringen doet die hiervoor in aanmerking komen kunnen een deel van de aankoopprijs van hun investering recupereren op de verschuldigde belastingdruk. Het doel van de fiscus is hier het stimuleren van ondernemingen om hun winsten te investeren in de economie.
Duurzame mobiliteit staat steeds hoger op de agenda van ondernemingen. Fietsleasing is daarbij uitgegroeid tot een populaire oplossing die niet alleen bijdraagt aan een kleinere ecologische voetafdruk, maar ook aantrekkelijke fiscale voordelen biedt voor zowel werkgever als werknemer.
Vanaf 1 juli 2026 treedt een belangrijke hervorming van het flexi-jobstelsel in werking. De nieuwe regels zorgen voor een aanzienlijke uitbreiding van de mogelijkheden voor zowel werkgevers als werknemers en gepensioneerden. Voor veel ondernemingen biedt dit extra flexibiliteit om piekmomenten en personeelstekorten op te vangen.
In kleine vennootschappen kan er jaarlijks bij de winstverdeling geopteerd worden om een liquidatiereserve aan te leggen. Dit is vooral zinvol wanneer de aandelen in handen zijn van natuurlijke personen en er bij uitkering roerende voorheffing verschuldigd is.